How To: Distressed Jeans

Ripped, gescheurd, distressed, destroyed of gewoon kapot. De laatste tijd zijn de kapotte jeans niet meer te missen in de winkels. Natuurlijk zie je de ripped jeans eigenlijk altijd wel, maar de laatste tijd vallen vooral de boyfriend-, girlfriend- en mommy jeans met scheuren en gaten mij erg op.

Nou heb ik ook wel het een en ander met een scheur op kniehoogte in mijn kast liggen, maar toch wou ik zelf ook eens proberen of het mij lukt een oude jeans te distressen. Vandaag laat ik dus aan jullie zien hoe ik dit heb aangepakt.

Voordat je kan beginnen, dit heb je allemaal nodig:
IMG_3572
IMG_3576 IMG_3581
Ik heb gekozen om een grijze en een blauwe skinny jeans (beide van Zara) onder handen te nemen. Dit zijn twee broeken die ik niet meer draag en die ik eigenlijk weg zou doen. Handig, want zo zou het niet heel erg zonde zijn als het uiteindelijk toch niet zo goed uit zou pakken.

IMG_3577 IMG_3580
Voordat je zomaar begint met knippen is het handig de jeans even aan te trekken om te bepalen waar de gaten precies moeten komen. Het handigst is dan om deze plek even te omlijnen met een krijtje zoals op de foto’s hierboven.

IMG_3583 IMG_3585
Nadat je hebt aangeven welke plekken je gaat bewerken leg je de broek neer zodat je verdeeld over het aangegeven vlak de broek een aantal keer horizontaal kan inknippen. Zoals je hier kan zien heb ik dit vier keer gedaan binnen het aangegeven vak.

IMG_3587 IMG_3590
Na het horizontaal knippen pak je je pincet er bij en is het een kwestie van alle verticale draadjes (in dit geval de grijze draadjes) tussen de horizontale draden (wit) weg te trekken. Het beste kun je dit snel achter elkaar doen omdat het anders simpelweg gewoon (te)lang duurt voordat je het hele vlak klaar hebt.
Na een tijdje ziet het vak er dus uit als op de tweede foto hier boven.

IMG_3591 IMG_3599
Dit is dan hoe gaten er uit komen te zien in beide jeans. De blauwe jeans heb ik op iets andere plaatsten en met andere groottes bewerkt, de techniek is gewoon het zelfde.

IMG_3595 IMG_3596
Als laatste heb ik de onderste afgewerkte rand van de pijpen van de jeans afgeknipt zodat ook die de zelfde gerafelde look krijgen. Dit heb ik ook bij de blauwe jeans gedaan.

IMG_3597 IMG_3601
En dan is dit het uiteindelijke eindresultaat van de distressed jeans.
Ik moet zeggen, je hebt wel aardig wat geduld nodig voor dit klusje omdat het gewoon veel werk is om al die verticale draadjes er tussen uit te trekken. Het eindresultaat vind ik wel erg leuk en je kan je gaten natuurlijk zo groot maken als je zelf wil. Ik heb de  gaten gewoon een beetje willekeurig in de jeans gezet maar je kan natuurlijk ook eerst even wat inspiratie op internet opzoeken. Wel vind ik het het leukst om de gaten sowieso ter hoogte van de knie te plaatsen want dit ziet er het minst “gemaakt” uit.

Wat vinden jullie van distroyed jeans? En hoe combineren jullie ze?

Love, Laura

Geef een reactie

