Mijn eerste collectie

Wat ben ik trots! Ik sta gewoon in de krant met mijn collectie, mijn modellen, mijn toppers! Goed, het is dan misschien maar een klein stukje maar toch..

IMG_2899
Dare To Create 2015, de eindmodeshow voor mijn MBO4 opleiding filiaalmanager mode aan het Noorderpoort college in Groningen. 4 outfits ontwerpen en ook daadwerkelijk maken, geïnspireerd op een kunststroming en op een kunstenaar naar keuze. Een hele leuke uitdaging als je het mij vraagt! Onderzoek doen naar verschillende kunststromingen en kunstenaars, schetsen, inspiratie zoeken, modellen zoeken, stoffen kopen en natuurlijk de outfits echt zelf maken. Een opdracht waar je het hele laatste jaar mee bezig bent en een dag waar je het hele jaar naar toe werkt. Dinsdag 12 mei was het dan zo ver, de modeshow!

janschoonhoven

Wit is it.

Een witte minimalistische collectie geïnspireerd op de witte reliëfs van beeldend kunstenaar Jan Schoonhoven (1914–1994).

De witte reliëfs van Jan Schoonhoven, orde en regelmaat om de chaos te onderdrukken. De helderheid van wit laat hij zien door alle reliëfs compleet in wit te maken. Door de schaduwen in zijn werken laat hij zien hoeveel verschillende kleuren er in wit zitten. De kunstwerken zijn gemaakt van stevig karton.

Net als Jan Schoonhoven heb ik ook de vlakverdelingen, de schaduwen en de verschillende lagen terug laten komen in mijn collectie. Soms heel letterlijk en soms moet je wat beter kijken om het te ontdekken.

IMG_2814IMG_2815

Dit zijn ze dan, mijn vier zelfgemaakte outfits. De outfit op de eerste foto is een trui gemaakt van fleece stof. Het patroon op de voorkant van de trui is gemaakt van geknipte vierkantjes waarvan de punten naar elkaar toe gevouwen zijn. Ook de achterkant van het jasje op de tweede foto heeft dit patroon. Dit patroon doet me een beetje denken aan het spelletje dat je vroeger vouwde van een vouwblaadje en waar je dan opdrachten of vragen in schreef 😉

De tweede outfit is een jasje van de zelfde fleece stof als de trui. Op de achterkant van het jasje zit het zelfde geblokte patroon. Onder het jasje zit een jurkje van nep leer waar een patroon van rechthoekjes is uitgesneden. Onder het nepleren jurkje zit nog een laag van dunne stof.

Outfit drie bestaat uit een transparante regenjas met capuchon gemaakt van doorzichtig tafelzijl. Daaronder zit basic witte blouse met een langer achterpand. De transparante geruite broek met uitlopende pijpen is gemaakt van een douchegordijn.

En dan de laatste outfit. Dit is een korte top met lange mouwen en een opstaande halslijn. Hierbij wordt een uitlopende rok van stevig vilt gedragen.

De schoenen die de modellen dragen zijn ook allemaal wit geverfd zodat echt alles in het witte thema paste.

Inmiddels is de modeshow alweer een paar weken geleden maar ik heb er zo hard aan gewerkt en stiekem ben ik best trots op mezelf. Ik wou mijn collectie graag nog even met jullie delen.

Liefs, Laura

2 gedachtes over “Mijn eerste collectie

Geef een reactie

